
Animasyon Yapım Teknikleri
Karakter Animasyonu bir çok animasyon tekniÄŸi ile karşımıza çıkabilir, örnek olarak Çizgi Animasyon, Kukla Animasyonu, 3D Animasyon, Stop Motion Animasyonu, Gölge Oyunu Animasyonu en çok karşılaÅŸtığımız animasyon türleridir. Maalesef son zamanlarda halk arasında hepsi çizgi film olarak anıldığını görüyoruz. Aslında bunlara animasyon film demek daha doÄŸru bir isimlendirme olacaktır. Çünkü çizgi film denildiÄŸinde anlaşılan filmin yapım tekniÄŸinden bahsedildiÄŸini ve filmin çizgi film tekniÄŸi ile yapılmış bir animasyon filmi olduÄŸunu düÅŸünürüz. Hangi teknik kullanılarak yapılırsa yapılsın hepsinde aynı animasyon ilkeleri geçerlidir. Teknik olarak ise birbirlerinden muazzam farklılıklar gösterir

Çizgi Karakter

3D Karakter
​
Ä°lk olarak Çizgi Animasyon tekniÄŸini açıklayalım, Çizgi animasyon film, ingilizce Traditional, Cartoon ya da Cel Animation olarak isimlendirilir, en eski ve bilinen animasyon yöntemidir. Bir çok klasik animasyon film bu ÅŸekilde yapılmıştır. Örnek olarak Pamuk Prenses ve Yedi Cüceler, Fantasia, Jungle Book, Tom ve Jerry, Mickey Mouse serileri, Donald Duck serileri, Bugs Bunny, Pembe Panter, Pinokyo, Lion King, Alaaddin.
​
Çizgi film animasyon, kağıtların üzerine çizilen çizgilerin, arka arkaya hızla gösterilmesi sonucu çizilen objelerin hareket ediyormuÅŸ gibi algılanması prensibi üzerine geliÅŸtirilmiÅŸtir. Bu algının oluÅŸması için saniyede 24 ayrı çizim gerekmektedir. Ancak bunun yüksek bir yapım maliyeti olması sebebiyle çoÄŸunlukla bunun yarısı kadar yani 12 kare olarak çizilir. Bu çizimleri yapan sanatçılara animatör denir. Animatörler animasyon prensiplerini kullanarak birbirini arkası gelen resimlerdeki karakterlerin canlı gibi görünmesi saÄŸlarlar. Sadece kalem kağıtla iyi bir çizim yapabilmenin ötesinde, farklı çizgi film teknikleri gerektirir. Bu iÅŸte yardımcı olması için animatör genellikle ışıklı masa denilen, çizim yüzeyi cam ve bu yüzeyin arkasında bir ışık kaynağı olan kutular kullanırlar. Kağıtların arkasından gelen ışık sayesinde üst üste koyulan kağıtların üzerindeki çizgiler birbirleriyle karşılaÅŸtırılabilir, böylece bir sonraki resmin nereye ve nasıl yapılması gerektiÄŸi belirlenebilir.
​
Işıklı masa dışında önemli bir araç da delikli kağıtlardır. Kağıtlar bu deliklere karşılık gelen pimli cetvel (Ä°ng. Pegbar) üzerine takılır. Bunun sebebi kağıtların animasyonun her aÅŸamasında aynı yere gelmesidir, milimetrik kaymalar bile harekette titreÅŸim yaratır.

Animasyon için kullanılan delikli kağıtlar

Işıklı Animasyon disk

Pegbar – Animasyon Pimli Cetveli


Temize geçilmemiÅŸ animasyon çizimi
Animatörlük büyük ustalık ve tecrübe gerektiren, ustalaÅŸması yıllar süren zor bir meslektir. Bu yüzden usta – çırak iliÅŸkisinde yeni öÄŸrenenler ustalara yardımcı olarak baÅŸlarlar. Bazen ustalar uç kare denilen, animasyonda önemli bir zamanlama pozisyonunu çizer, çırak animatör bu iki uç nokta arasına gelecek, ara kareleri çizer. Usta animatörler çizimi bitirdikten sonra bu çizim son halini alana kadar bir çok ara aÅŸamadan geçer. Bu aÅŸamaya kadar olan bölüm yüz yıldır deÄŸiÅŸmemiÅŸtir, bundan sonraki aÅŸamalar teknolojinin ilerlemesiyle farklılık gösterir.
​
Bir sonraki aÅŸama temize geçirme aÅŸamasıdır (Ä°ngilizce Clean Up). Temize geçirme iÅŸleminde ışıklı masada, ustanın çizdiÄŸi kağıt yine pimlere takılır, üzerine temiz kağıt takılır ve animatörün çizdiÄŸi, genellikle yardımcı çizimler, karalamalar içeren çizim, temiz bir ÅŸekilde tek kontur çizgisi olarak elde edilir.
​
Temizleme iÅŸlemini boyama iÅŸlemi takip eder. Eskiden temize geçme ve boyama ÅŸeffaf asetat üzerine yapılıyordu. Boyama artık bilgisayarda yapılmaktadır.. Temize geçirilmiÅŸ kağıtlar tarayıcı ile bilgisayara aktarılır ve burada genellikle özel programlar sayesinde boyanır. Programların amacı hız ve organizasyon içindir, yoksa her türlü boyama programında boyanabilir. Bu iÅŸler yapılırken bir yandan da karakterlerin üzerinde hareket edeceÄŸi arka planlar çizilir. Bu bölüm normal bir ressamın yapabileceÄŸi bir resimdir. Hareket etmeyen sabit arka plan resimleri bir çok çizim, boyama hatta 3D model mekan olarak hazırlanabilir. Bütün bu iÅŸlemlerin sonunda arka plan ve temizlenip boyanmış karakterler birleÅŸtirilir. Bu ÅŸekilde plan plan oluÅŸturulan filme daha sonra da ses ve müzik eklenince animasyon film hazırlanmış olur.

Animasyon Parçalarının BirleÅŸtirilmesi
Stop Motion Animasyon. Kare kare animasyon
Bu animasyon tekniÄŸi, arka arkaya fotoÄŸrafı çekilen objelerin her resimde biraz hareket ettirilmesi sonucunda, ardışık resimleri hızlı bir ÅŸekilde oynattığımızda objelerin hareket ediyormuÅŸ gibi görünmesi algısından yararlanır. Her türlü materyal ya da obje kullanılarak animasyon yapılabilir. Birçok filmde karakterler tel iskelet üzerine yapılmış modelleme hamurundan figürlerdir. Ä°çindeki tel iskelet eklemlerden hareket ettirilerek istenilen poza getirilir.

Tel iskelet sistemi
Her bir kare için ayrı bir kafa ya da vücut parçası da hazırlanıp bu farklı parça ile fotoÄŸraflanabilir. Bu animasyonun yapılmasında yardımcı olması için önceki kareleri çekilecek olan kare ile kıyaslanmaya yarayan monitör ve yazılımlardan yararlanılır. Animasyon ilkelerinin yanı sıra ışıklandırma ve sinematografi teknikleri de bu animasyon yönteminin içindedir.

Stop motion Animasyon Seti
Her bir kare için ayrı bir kafa ya da vücut parçası da hazırlanıp bu farklı parça ile fotoÄŸraflanabilir. Bu animasyonun yapılmasında yardımcı olması için önceki kareleri çekilecek olan kare ile kıyaslanmaya yarayan monitör ve yazılımlardan yararlanılır. Animasyon ilkelerinin yanı sıra ışıklandırma ve sinematografi teknikleri de bu animasyon yönteminin içindedir.

Wallace and Gromit
Kukla Animasyonu, Gölge oyunu
Kökleri milattan önce 30000 yıllarına kadar uzanır, Bu teknikte kuklalar, ipler, çubuklar veya çeÅŸitli mekanik düzeneklerle hareketlendirilir ve gerçek zamanda filme kayıt edilir. Karagöz bir çeÅŸit gölge kukla animasyonudur.

Karagöz Gölge Kuklası

Muppet Show Kukla Animasyon Karakterleri
Muppet Show belki de dünyada en çok bilinen örnektir. Yapım maliyeti diÄŸer tekniklere göre oldukça düÅŸüktür. Bu yüzden hala bir çok tv programında kullanılmaktadır.
3D Animasyon yapımı
3D animasyon, ingilizcede CG, CGI, Computer generated images olarak da isimlendirilir. En geliÅŸmiÅŸ animasyon yöntemi diyebiliriz. Yüksek derecede teknik seviye ve sanatsal estetik birleÅŸimi sonucunda baÅŸarılı olunabilir. Çok geliÅŸmiÅŸ bilgisayar programları ve güçlü bilgisayar donanımları gereklidir. 3D animasyonun aslında en çok benzediÄŸi yöntem kukla animasyonudur. Burada mekanlar ve karakterler elle çeÅŸitli malzemelerden maket olarak yapılması yerine, modelleme programları kullanılarak bilgisayarda modellenir.

3D ModellenmiÅŸ ve Render edilmiÅŸ sahne
Modellenen bu karakterler ve mekanlar için bilgisayarda malzeme ve doku simülasyonları hazırlanarak karakterlerin istenildiÄŸi gibi görünmesi saÄŸlanır. Bu aÅŸamadan sonra karakterin animasyona hazırlanma aÅŸaması gelir. Burada karakterin yapacağı hareketlere göre modelin deforme olmasını saÄŸlayacak bir iskelet sistemi oluÅŸturulur. Tabii bu da bir çeÅŸit simülasyondur, aslında bilgisayara karakterin neresi nasıl hareket ediyor diye programların kullandığı bir görsel arayüzdür. Bu aÅŸamadan sonra her animasyon yönteminin asıl ustası animatör devreye girer ve animasyonun ana prensiplerine uygun olarak karakteri hareket ettirir. Animasyon ustası animatör, animasyon zamanı içinde kilit noktalarda karakteri belli bir pozlara getirip bu pozisyonu bilgisayara kaydeder. Daha sonra oynatıldığında bilgisayar bu pozlar arasında karakterin eklemlerini çevirerek ve hareket ederek yumuÅŸak bir ÅŸekilde birbirine geçiÅŸ yaparak karakterin hareket etmesini saÄŸlar. Bundan sonra sahne ışıklandırılır. Tabii bu da bir ışık simülasyonudur, aslında matematiksel olarak tanımladığımız fonksiyonlardır. Bilgisayar bu ışık fonksiyonlarını, malzeme ve doku fonksiyonlarının verilerini alıp 3D model fonksiyonu ile iÅŸlemler yapar. Sonra da kamera olarak tanımladığımız fonksiyona göre bir resim oluÅŸturur.

3D animasyon inek

3D animasyon çekirge


Bu iÅŸlemlere de Ä°ngilizce Render iÅŸlemi denir. Türkçe’de bir karşılığı olmadığı için Render olarak kullanılıyor. ResimleÅŸtirme buna bir alternatif olabilir. Son yıllarda yapılan büyük prodüksiyonların hemen hemen hepsi 3D animasyon yöntemi ile yapılmıştır. Örnek olarak bütün Pixar filmleri Toy Story, Cars, Monsters Inc., Up, Shrek, AntZ, Happy Feet, WALL-E vs.
3D EÅŸek
3D Kız
3D animasyon sadece uzun metraj animasyon filmlerde deÄŸil bundan çok daha fazla özel efekt, mekan, digital araç, çekim üzerine karakterler, yaratıklar, digital dublör insanlar eklemek için kullanılır. Aslında 3D animasyon ilk olarak filmlerde bu ÅŸekilde kullanılmıştır, 1984 yapımı Last Starfighter, ilk bilgisayarda yapılmış efekt sahneleri olan filmdir. Artık hemen hemen her yeni film ve reklam bu teknolojiden yararlanmaktır. Çünkü geleneksel efektlere göre iÅŸin hem daha güzel hem de daha ucuz olmasını saÄŸlamaktadır. Örnek olarak Matrix, Lord of the Rings, Avatar vs.v

3D Model Trex Dinazor
Bilgisayar ve yazılım teknolojilerinin hızlı geliÅŸimi animasyon sektöründe de büyük atılımlar yapılmasını saÄŸladı. 2D ve 3D animasyon yazılımları kendi alanlarıyla yetinmeyip her türlü teknik ve tarzda görselleÅŸtirme yapabilecek yöntemler buldular.
​
Özellikle geleneksel animasyon yöntemleriyle ışıklı masa başında kağıtlara çizim yerine tamamen bilgisayar başında tek ya da bir kaç yazılım kullanarak hızlı animasyon üretilmeye baÅŸlandı. Animasyon daha az ekip ve maliyetle yapılabildiÄŸi için yayın mecraları da hızla arttı. Çocuklar için pek çok tv kanalları kuruldu.
2D Vektörel Animasyon
​
Vektör tabanlı animasyon yazılımlarında çizilen karakter ya da nesneler gerekli görüldüÄŸünde yeniden çizmeye gerek kalmadan mevcut çizgilerin çekiÅŸtirilerek ya da farklı tekniklerle istenilen forma getirilmesi saÄŸlandı. Bu sayede bir karakterin taslaktan final hale gelmesi için tek bir kiÅŸi yeterli olabiliyor.

Vektörel Animasyon Çizimi
Vektör animasyonlar bu gün hızlı ve az maliyetli animasyon üretiminde baÅŸ rolde. Bizler de yaptığımız pek çok projede bu tekniÄŸi kullanmayı seviyoruz. Vektörel yazılımların daha fazla olanaklar saÄŸladığı bu dönemde çizimlerin gerçek görüntülerle birleÅŸmesi, 3 boyutlu kolay hareketlendirme efektlerinin yaygınlaÅŸması ve farklı tekniklerle kolaj animasyonların üretilmesi hayatımıza muazzam bir çeÅŸitlilik getiriyor.

Vektörel Animasyon Çizimi
Animasyon üretimi için en son ÅŸunu eklemek istiyorum. Animasyon yapmaya karar verdiyseniz temel bilgilerin ışığında sınırsız hayal gücünüzü kullanabilirsiniz. Etrafınızda gördüÄŸünüz her ÅŸey animasyon malzemesi ya da fikri olabilir. Karmaşık veya basit teknikleri farklı ÅŸekillerde birleÅŸtirerek ÅŸaheserler yaratabilirsiniz.
Yapay Zeka Animasyonları

Yapay zeka ile video üretim süreçleri, özellikle içerik oluÅŸturma, montaj ve efektlerin uygulanması gibi aÅŸamalarda önemli kolaylıklar saÄŸlar. AI, video düzenleme yazılımlarında otomatikleÅŸtirilmiÅŸ görevler sunarak, zaman ve iÅŸ gücü tasarrufu saÄŸlar. ÖrneÄŸin, AI, sahnelerin kesilmesi, renk düzenlemesi ve müzikle uyumlu senkronizasyonu otomatik olarak yapabilir. Ancak, bu süreçlerde karşılaşılan zorluklar arasında AI'nın yaratıcılığı sınırlı olması, duygusal tonları doÄŸru yansıtamaması ve insan gözünden kaçan hataların bulunması yer alır. Yine de, hız ve verimlilik açısından büyük avantajlar sunar, özellikle büyük veri setlerinin iÅŸlendiÄŸi ve hızla içerik üretiminin gerektiÄŸi projelerde kullanımı yaygındır.